La millora del transport públic per carretera a Osona, a debat

La segona trobada del Grup Local URBACT d’Osona reuneix ajuntaments i entitats de la comarca per estudiar possibles millores de mobilitat. A l’acte també hi ha assistit una representació de la Generalitat.

El Grup Local URBACT d’Osona es va reunir per segona vegada aquest dilluns, 15 d’abril, al Consell Comarcal d’Osona. A l’acte es va debatre l’estat del transport públic per carretera a la comarca, amb l’objectiu de detectar-ne les deficiències i estudiar possibles millores. 

A la trobada hi van assistir 32 persones, entre representants d’ajuntaments, empreses i entitats d’Osona. També hi va ser present una delegació de la subdirecció General de Transport Públic per Carretera i Mobilitat de la Generalitat.

L’acte es va dividir en dues parts. A la primera, es van detallar les dades de mobilitat de la comarca. A destacar, el domini del cotxe privat amb una baixa ocupació del vehicle, el 92,1% dels desplaçaments es fan dins de la comarca, Barcelona com a principal destí en desplaçaments fora d’Osona i el baix ús del transport públic (4,8% desplaçaments).

Pel que fa a la caracterització del transport públic a Osona, el tren té tres nivells d’oferta: de Vic cap al sud, de Vic cap al nord i semidirectes. Les línies de bus interurbà tenen nivells d’oferta molt diferents en freqüència i distribució, i també apareixen línies intercomarcals que els osonencs utilitzem per moure’ns per la comarca.

Algunes reflexions

La segona part va  consistir en una sessió de participació amb tots els assistents amb l’objectiu d’analitzar possibles millores i enllaços de la xarxa de bus per adaptar-la a les necessitats dels usuaris i, així, guanyar-ne de nous. La dinàmica de la sessió va consistir en plasmar en un mapa totes les idees i reflexions que van sorgir. 

L’activitat va permetre reflexionar sobre la necessitat de modificar la ubicació de parades o alguns recorreguts per ajustar-la millor a les necessitats de la població d’accés als llocs de formació, els equipaments, els CAP i hospitals de referència, i els llocs de treball, posant èmfasis en les zones industrials. 

També es va detectar la necessitat d’enllaçar les línies de bus interurbà amb la línia de tren, que vertebra la comarca i pot utilitzar-se també a nivell comarcal. Es van recollir, a més, els punts de trobada informals on actualment es troba la gent que comparteix cotxe i d’altres dinàmiques que poden incloure’s en la futura estrategia de mobilitat de la comarca. 

El Grup Local URBACT d’Osona

El Grup Local URBACT d’Osona, creat fa dos mesos en el marc de la xarxa europea Beyond the Urban, pretén explorar d’una manera participativa solucions innovadores en l’àmbit de la mobilitat sostenible.

A hores d’ara, està format per una trentena de membres: 16 ajuntaments (entre càrrecs electes i tècnics), dues organitzacions supramunicipals (Consell Comarcal d’Osona i Mancomunitat la Plana), cinc associacions, dues empreses i l’associació d’empreses CEDO, dues universitats, dos sindicats i Creacció, l’Agència de Desenvolupament.

Recupera aquí la presentació de l’acte

26 d'abril de 2024