El projecte, presentat aquest dimarts a Vic, proposa un model de producció i comercialització compartit amb acompanyament tècnic per facilitar l’entrada de nous productors i arribar al mercat en les millors condicions per a la sostenibilitat dels projectes.
Un estudi de l’Institut Cerdà identifica oportunitats en un mercat amb una elevada dependència de les importacions i una demanda creixent de bolets d’alt valor afegit.
El projecte Boletus, presentat aquest dimarts, 20 d’octubre, a l’Auditori del Recinte Firal El Sucre de Vic, vol impulsar el cultiu de bolets d’alt valor afegit com una nova oportunitat de negoci per diversificar el sector agroalimentari d’Osona. La iniciativa planteja aprofitar granges i naus ramaderes en desús per desenvolupar un model de producció accessible, sostenible i amb possibilitats de creixement. La jornada ha reunit una seixantena de persones interessades en conèixer les oportunitats del sector i el model de negoci proposat.
L’objectiu és oferir a ramaders, agricultors i persones emprenedores una alternativa per diversificar la seva activitat o posar en marxa nous projectes empresarials, alhora que es recuperen espais productius i es contribueix a generar activitat econòmica al territori.
Boletus és un projecte liderat per Creacció en col.laboració amb la Mancomunitat la Plana, i s’emmarca en l’estratègia Osona Biocircular, que treballa per avançar cap a un sector agroalimentari més diversificat i sostenible a la comarca. En aquest sentit, Bet Piella, presidenta de Creacció, ha destacat la necessitat d’impulsar “alternatives reals i viables al model productiu tradicional, molt vinculat al sector porcí”.
Un mercat amb demanda creixent i forta dependència de les importacions
El projecte parteix d’un estudi de mercat encarregat a l’Institut Cerdà, que identifica oportunitats en un sector caracteritzat per una elevada dependència de les importacions. Segons les dades presentades, el 2025 el dèficit comercial català de bolets es va situar en 1.700 tones i 12 milions d’euros, amb la majoria d’importacions provinents de la Xina i Europa.
Tot i que la producció europea es concentra majoritàriament en el xampinyó convencional, la demanda evoluciona cap a productes de més valor afegit, de proximitat i vinculats a noves tendències alimentàries. Ricardo Palazzolo, de l’Institut Cerdà, ha exposat les oportunitats tant en el mercat del bolet fresc, especialment en la restauració i el comerç local, com en el dels bolets funcionals, amb aplicacions en el sector nutracèutic.

El projecte proposa començar amb el producció de bolets més senzills de cultivar, com la gírgola, per adquirir experiència i evolucionar progressivament cap a altres varietats de més valor afegit, com el reishi o la melena de lleó.
Un model compartit per facilitar l’entrada de nous productors
Una de les principals característiques de Boletus és que proposa un model de negoci modular i replicable. El repte no és només aconseguir que les naus produeixin bolets, sinó també arribar al mercat en les millors condicions per garantir que aquesta activitat sigui viable i sostenible al territori a llarg termini. Per això, conscients de les dificultats d’afrontar aquest repte individualment, el projecte Boletus vol explorar un model de producció i comercialització compartit que permeti sumar esforços i aprofitar les oportunitats del sector.
L’objectiu és reduir la complexitat tècnica, els costos i els riscos per a les persones que vulguin iniciar aquesta activitat. En aquest sentit, Alba Reguant, coordinadora d’Osona Biocircular, ha explicat que Boletus vol facilitar “informació de mercat, suport tècnic, formació i acompanyament per adaptar les instal·lacions i desenvolupar aquests nous negocis”.
Carme Saez, que formarà part de l’equip assessor, ha remarcat durant la presentació del model productiu que “el projecte no pretén impulsar una única explotació, sinó construir un sistema de producció i comercialització compartit, capaç d’incorporar nous productors i altres agents de la cadena de valor, com professionals vinculats a l’enginyeria, la transformació, la logística o la comercialització”. Per fer-ho, s’està treballant en proves pilot que permetin validar i estandarditzar els processos abans d’estendre el model.
Aquest plantejament s’adapta a les característiques d’Osona, amb la possibilitat de reutilitzar instal·lacions ramaderes en desús, aprofitar recursos com la biomassa forestal local i establir sinergies amb el teixit agroalimentari de la comarca.
Experiències locals en marxa i properes passes
La jornada també ha inclòs una taula rodona amb productors i empreses del territori que ja treballen en aquest mercat. Jordi Baucells, un dels impulsors de Boletus, ha destacat la importància de treballar conjuntament per aconseguir una producció regular, amb protocols compartits i uns estàndards de qualitat que permetin accedir al mercat amb garanties.

Per la seva banda, Ignasi Homs, agricultor de Santa Eugènia de Berga, ha compartit la seva experiència en la reconversió d’una explotació porcina cap al cultiu de bolets, amb l’objectiu d’avançar cap a un model productiu més diversificat i sostenible. Homs ha destacat les dificultats d’emprendre aquesta activitat individualment i ha posat en valor les possibilitats de col·laboració i acompanyament que ofereix Boletus.
La taula també ha comptat amb Gorka Menenses i Steffen Breinlinger, representants d’Arbreda Nutracèutics, empresa que ja treballa en l’àmbit dels bolets funcionals i els seus extractes. Tots dos han destacat les oportunitats de creixement d’aquest mercat, actualment molt dependent de les importacions, i la importància d’impulsar la producció local per donar resposta a aquesta demanda.
Les intervencions han coincidit en la necessitat de sumar esforços, compartir coneixement i garantir una producció estandarditzada per arribar als diferents mercats.
A la cloenda, Meritxell Carbonell, responsable d’emprenedoria de Creacció, ha convidat les persones interessades a formar part del projecte i posar-se en contacte amb l’equip de Boletus, a través de la pàgina web del projecte (enllaç a sota), per estudiar les seves necessitats i possibilitats. També ha explicat que el projecte oferirà acompanyament per analitzar la viabilitat de les iniciatives, suport tècnic i orientació en la recerca de finançament.
Boletus està coordinat per Creacció i la Mancomunitat La Plana, en el marc d’Osona Biocircular, i compta amb el suport i finançament de la Diputació de Barcelona i del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC).

