La directora general de Transports i Mobilitat, Susi López, es reuneix amb representants del territori i valora positivament la feina de l’Oficina.
L’Oficina Tècnica de l’R3 ha celebrat aquest dimecres, 10 de setembre, una trobada amb Susi López, directora general de Transports i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, on s’han exposat les principals reivindicacions del territori i s’ha reclamat més implicació en el desdoblament de la línia.
També se li ha explicat amb detall la tasca que desenvolupa l’Oficina, amb els informes que s’han elaborat fins ara, entre els quals destaquen: Proposta ferroviària per al desenvolupament del corredor de l’R3 (actualitzat el passat mes de febrer), Anàlisi de l’estat de les estacions de viatgers d’Osona i Anàlisi dels horaris i retards de la línea 3 de Rodalies.
La reunió, que ha tingut lloc a Casa Convalescència i també s’ha seguit per videoconferència, ha comptat amb la presència de representants de la Generalitat i dels principals agents polítics, econòmics i socials vinculats a la línia R3. Hi han assistit, a més de Susi López i entre d’altres, Eduard Banqueri, director de Serveis Territorials de Territori a la Catalunya Central; Laia Mercadé, subdirectora general de Transport Ferroviari; Marcal Ortuño, president del Consell Comarcal d’Osona; Albert Castells, alcalde de Vic; Arnau Rovira, alcalde de Manlleu; Josep Pujadas, president de la delegació de la Cambra a Osona; Jordi Baiget, director general de la Fundació Universitària Balmes; i Josep Arimany, president de la comissió tècnica de l’Oficina.
Durant la sessió, els representants de l’Oficina han reivindicat el seu paper com a interlocutor clau davant les administracions competents, especialment la Generalitat i el Ministeri de Transports. Han denunciat la manca de resposta a les al·legacions a l’estudi informatiu Vic-Centelles, presentades el setembre de 2024, i han instat la Generalitat a pressionar Madrid perquè es pronunciï.
Josep Arimany ha lamentat la “inacció política” en el projecte de desdoblament i ha criticat el retard en el compliment dels terminis. “Si no hi ha ajuda de la Generalitat davant Madrid, no ens en sortirem”, ha afegit Baiget en la mateixa línia.
La Generalitat veu l’Oficina com un aliat estratègic
Per la seva banda, Susi López ha valorat molt positivament la tasca de l’Oficina, assegurant que la seva feina serà “molt útil” per a la direcció que lidera, especialment pel que fa a la planificació de serveis ferroviaris. López també ha presentat la recent creada Oficina Tècnica de Coordinació d’Obres de Rodalies, integrada per Renfe, Adif i la Generalitat, amb l’objectiu de millorar la planificació i reduir l’impacte en els usuaris durant les obres.

Durant el torn de paraula, Eduard Banqueri s’ha ofert com a interlocutor directe entre l’Oficina i la Generalitat.
Reclamacions concretes del territori
En el debat obert, s’han plantejat diverses qüestions prioritàries per al territori. En destaquem algunes:
- Centelles i el PAT. S’alerta sobre la “importància i afectació” que tindrà el Pla Alternatiu de Transport (PAT), que s’activarà a l’octubre coincidint amb les obres entre Parets i la Garriga. Alguns representants de l’Oficina han qualificat la planificació de les obres de “nefasta” i han reclamat que se’n faci un seguiment “rigorós”.
- Manlleu insisteix en la necessitat d’una estació de mercaderies per reduir el trànsit pesat a la C-17, així com la millora urgent de l’actual estació de tren, titllada de “deplorable” per Josep Madrid, regidor d’aquest municipi. L’alcalde, Arnau Rovira, també ha proposat la creació d’una estació d’autobusos propera a la ferroviària, amb un cost estimat d’entre 8 i 10 milions d’euros.
- Torelló i la Garrotxa. Es recorda la importància que el desdoblament arribi fins a Torelló i la construcció d’una nova estació Torelló-Garrotxa.
- Universitat. Baiget remarca que l’R3 és “vital” per a la Universitat de Vic-UCC, ja que més d’un quart dels estudiants es desplacen en tren.
La trobada ha finalitzat amb la intervenció de l’alcalde Albert Castells, que ha subratllat la necessitat d’anticipar-se als canvis en mobilitat amb infraestructures addicionals, estacions intermodals i serveis complementaris per millorar el dia a dia de la ciutadania.
