El grup local d’URBACT implica al territori en l’elaboració de la Proposta per al nou sistema de bus interurbà d’Osona i el Lluçanès.
Una oportunitat per repensar la mobilitat comarcal
El projecte Beyond the Urban (URBACT), desenvolupat a les comarques d’Osona i el Lluçanès, treballa en la definició d’un Pla d’Actuacions Estratègic orientat a promoure la mobilitat sostenible, amb especial atenció a la millora de la connectivitat entre els entorns urbans i rurals. Un dels àmbits de treball destacats des dels inicis ha estat la mobilitat en autobús, una qüestió fins ara poc abordada de manera específica.
L’any 2028 representa una oportunitat clau per transformar el sistema actual, ja que la finalització de les concessions vigents del servei de bus interurbà a Catalunya obligarà la Generalitat a redefinir el mapa de serveis i a licitar nous contractes.
L’objectiu del projecte és generar coneixement des del territori per tal d’afrontar aquests futurs serveis des d’una posició sòlida i consensuada. Aquesta feina ha de permetre al territori actuar de manera proactiva i esdevenir un interlocutor reconegut davant l’administració, amb capacitat per expressar col·lectivament què es vol per al futur de la mobilitat comarcal.

Durant el primer trimestre de l’any, l’equip tècnic del projecte, conjuntament amb el conseller comarcal de Mobilitat, Arnau Basco, ha dut a terme un cicle de sessions territorials en diversos punts d’Osona i el Lluçanès per presentar la proposta tècnica d’un nou sistema de bus interurbà. L’objectiu principal d’aquestes sessions era compartir el contingut de la proposta amb els ajuntaments, entitats, organitzacions i empreses vinculades a la mobilitat, alhora que es recollien aportacions i necessitats no detectades prèviament en el marc del Grup Local URBACT. Aquest procés també ha servit per consensuar i validar les actuacions incloses en la proposta que es vol presentar al Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya perquè siguin tingudes en compte de cara al nou mapa de transport interurbà previst per al 2028.
Cinc trobades territorials per escoltar i consensuar
En total s’han celebrat cinc sessions territorials participatives, obertes a tots els 52 municipis d’Osona i el Lluçanès, així com a les entitats i col·lectius relacionats amb la mobilitat. Hi han assistit representants de 40 municipis (el 84% dels municipis, que concentren el 93,5% de la població), cinc consorcis i mancomunitats d’abast supramunicipal, quatre entitats per a la promoció territorial i rural, i diversos representants de la societat civil i del teixit empresarial.
Les trobades es van desenvolupar en les següents dates i localitzacions:
- 18 de febrer, a Santa Creu de Jutglar (seu del Consorci del Lluçanès), amb els municipis del Lluçanès.
- 21 de febrer, a Sant Quirze de Besora, per abordar les propostes pel Bisaura i el nord del Lluçanès.
- 4 de març, a la Mancomunitat La Plana (Malla), per tractar l’àrea d’Osona Sud i Montseny-Guilleries.
- 21 de març, a l’edifici El Sucre de Vic, amb els municipis de la zona centre de la Plana de Vic i la Vall de Sau.
- 25 d’abril, al Museu del Ter de Manlleu, per debatre amb la zona nord de la Plana de Vic, la Vall del Ges i el Voltreganès.
A cada sessió es va presentar la base tècnica de la proposta, es va analitzar l’oferta actual del servei amb els seus punts forts i febles, i es va plantejar una proposta preliminar adaptada a cada zona. Es van tractar diversos aspectes com els horaris cadenciats de les línies de bus, les zones no cobertes pel servei, l’accés a polígons i àrees d’activitat econòmica, així com les disfuncions associades als canvis de zona tarifària.
Acords i reptes compartits per a una nova xarxa eficient
Els assistents van valorar molt positivament el treball fet, remarcant la necessitat d’analitzar i repensar el servei de bus per tal d’avançar cap a un sistema més eficient i adaptat al conjunt del territori. En el debat i dinàmiques participatives de la majoria de sessions es va coincidir en diversos punts clau.
A la pregunta “què és el que veus més clar?”, les respostes més compartides apuntaven a la necessitat de crear noves línies i ampliar l’oferta per millorar la cobertura territorial, apostant per una xarxa menys radial i més interconnectada.

Especialment en les sessions en territoris rurals, es va destacar la gran importància de generar sinergies amb el transport escolar i d’implantar correctament el Transport a Demanda (TAD), com a solucions flexibles i adaptables a aquests entorns. Ambdós temes es consideren complexos i s’identifica una forta necessitat de coordinació entre administracions.
Altres qüestions destacades van ser la millora de l’accessibilitat als polígons industrials i l’adequació de les zones d’integració tarifària, amb l’objectiu de fer el sistema més pròxim i funcional per als usuaris.
Finalment, un aspecte que genera interès és l’estratègia de comunicació que es plantejarà de cara a la ciutadania. Es considera fonamental explicar amb claredat, a diferents nivells i per diferents canals, les modificacions del servei, la reestructuració de les línies i el funcionament del TAD, entre d’altres. També es va preguntar sobre quin grau d’implicació tindran les diferents administracions en la implementació d’aquests canvis.
Amb l’anàlisi tècnica i les aportacions recollides durant les sessions territorials, es redactarà un esborrany de Proposta per al nou sistema de bus interurbà d’Osona i el Lluçanès. Aquest document s’enviarà als ajuntaments, entitats participants i al Grup Local URBACT per a la seva revisió i possibles aportacions finals. La proposta definitiva es presentarà al Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya, previsiblement durant l’estiu.

