Un Sopar DOT amb David Seijas per parlar de vi, creativitat i superació

El Mas Estanyol del Brull va acollir el passat dijous, 11 de desembre, un nou Sopar DOT, una trobada en el marc del projecte DOT, Talent d’Osona, impulsat per Creacció i la Mancomunitat La Plana, per generar un espai físic de connexió entre persones amb vincles a la comarca que desenvolupen la seva trajectòria arreu.

En aquesta ocasió, el talent convidat va ser David Seijas, sommelier amb una llarga trajectòria reconeguda i vinculat durant anys a l’univers del restaurant El Bulli. La conversa, pensada per compartir coneixement, experiència i xarxa en un ambient proper, va estar dinamitzada per Jordi Font.

Un “plaer adult”

Seijas va repassar un recorregut que, després que el “convidessin” a abandonar l’institut per mal estudiant, arrenca al negoci familiar dels seus pares, el Bar la Perla de Seva, passa per la formació a l’Escola d’Hostaleria de Girona i desemboca en el descobriment del sector del vi com un ofici que el captiva de ple des del minut 1. “És un plaer adult”, va recordar.

També va posar en valor les influències i l’aprenentatge a peu d’obra que el van portar a créixer dins un sector sovint tradicional, des del seu pare fins a Josep Roca pare i, com no, el que va significar El Bulli, on va treballar com a sommelier de 2007 a 2011.

De fet, un dels fils conductors de la trobada va ser la cultura de treball viscuda al restaurant de Ferran Adrià. Un lloc on “tot es podia qüestionar” i on la innovació i l’excel·lència no eren eslògans, sinó pràctica diària. “Era un entorn molt creatiu, una gran oportunitat”, va reconèixer.

Seijas va destacar, ja en aquell moment, el poder de la informació: a El Bulli recollien a diari dades sobre els hàbits dels clients (com ara preferències de consum) per ajustar millor les recomanacions i entendre el servei amb més precisió.

Marca personal vinculada a El Bulli, amb portes obertes i expectatives

Pel que fa a la seva trajectòria i posicionament professional, Seijas va compartir amb els assistents una idea clara: venir d’El Bulli t’obre moltes portes, però també genera expectatives que cal saber gestionar.

En el seu cas, defineix la seva marca personal com una herència “disruptiva” i molt centrada en la comunicació i l’honestedat, i en la que tot es pot qüestionar, assumint que el seu nom sempre estarà, d’una manera o altra, lligat a l’etapa d’El Bulli.

La conversa també va entrar en el vessant més emprenedor del convidat: el projecte Gallina de Piel Wines, una proposta que treballa amb vuit productors i territoris diversos de l’estat espanyol per crear vins amb relat i identitat. Seijas el va explicar com un exercici de reinterpretar l’essència de cada família i cada zona, combinant talent i tradició i posant el focus en una manera de fer creativa, amb equips ajustats i una aposta important pel màrqueting.

Gallina de Piel Wines elabora i comercialitza vi però no disposa de celler propi, ni tampoc de vinyes. El projecte de Seijas i de l’arquitecte reconvertit en sommelier i emprenedor Guillem Sanz es basa en la col·laboració amb cellers amb llarga trajectòria que són els que proporcionen la matèria primera i les instal·lacions necessàries per crear els vins que idea Seijas.

El somellier també va explicar un altre projecte que està en el seu punt inicial, Gallina de pan, i que el té particularment motivat i on torna a qüestionar-se la tradició: la creació de vi sense alcohol. De moment, elabora un vi blanc, un de negre i un escumós.

El sector del vi avui: canvi climàtic, canvis d’hàbits i nous relats

En clau de present i futur, Seijas va descriure un moment complex per al món del vi, que “fuig de la globalització”: impacte del canvi climàtic, variacions en veremes i condicions, descens de consum però amb una cerca més gran de qualitat, pujada de preus i mirades diferents entre els més joves.

També va ser contundent amb un missatge: el vi no necessita “agafar-se” a arguments de salut que no són rigorosos. Té prou valor per explicar-se des d’altres llocs.

Una conversa valenta sobre superació

Un dels moments més colpidors de la trobada va ser quan Seijas va parlar obertament de la seva experiència amb l’addicció a l’alcohol i la cocaïna, que el va acompanyar durant uns anys. En aquests moments, ho ha superat i fa vuit anys que està sobri.

No té problema en explicar-ho obertament, com una de les responsabilitats de disposar de veu pública. Hi ho fa per dues raons concretes: la voluntat d’ajudar altres persones, però també per mantenir-se en alerta, posant-se el focus en ell mateix.

Seijas va desgranar com ha pogut tornar a exercir l’ofici de sommelier malgrat les recomanacions dels metges i psicòlegs, que li desaconsellaven. Ha demostrat que es pot fer i ha aconseguit tornar a tastar i escopir vi sense problemes. Un exemple de superació.

DOT, Talent d’Osona, la connexió entre talent i territori

Els Sopars DOT, de caràcter trimestral, combinen coneixement i relacions professionals en un ambient proper i distès. L’objectiu és seguir connectant i potenciant el talent osonenc, tant el que ha marxat com el que vol fer xarxa al territori.

El Sopars DOT formen part del DOT, un projecte que pretén ser el punt d’unió entre el talent que treballa fora de la comarca i el territori, creant un espai de diàleg que sigui accessible, dinàmic i inspirador. La finalitat passa per posicionar l’ecosistema del coneixement de la comarca i incorporar-lo als diferents projectes de desenvolupament local d’Osona.

El projecte, que compta amb la col·laboració d’Osona.com, El 9 Nou i la UVic-UCC, s’ha centrat fins ara en les entrevistes a professionals amb talent que resideixen fora de la comarca, arreu del món. Aquestes entrevistes estan disponibles a la plataforma Spotify.

15 de desembre de 2025