QRM Institute | Sergi Mussons i Irene Serrabassa

“Les organitzacions han de tenir la capacitat de respondre ràpid i sobretot adaptar-se a les necessitats i exigències del client, ajudant-les a establir estructures àgils que els garanteixin l’èxit”

QRM Institute va néixer el 2012 de la mà de Sergi Mussons i Irene Serrabassa. Amb una trajectòria entre la direcció d’empreses industrials per part del Sergi, i de recursos humans i coaching per part de l’Irene, van crear una empresa que vol transformar les organitzacions a través de models basats en l’agilitat i en les persones. Actualment són un equip de 12 persones, i es preveu ampliar l’equip aquest 2021.

Expliquen que les organitzacions han de tenir la capacitat de respondre ràpid i sobretot adaptar-se a les necessitats i exigències del client. Per això, les acompanyen per establir estructures àgils que els garanteixin l’èxit. De fet, les anomenen organitzacions àgils, el mateix títol del llibre que Mussons va publicar el 2020.

-Quin és l’objectiu de les organitzacions àgils?
L’objectiu és que els processos no passin per massa departaments ni persones. Cada persona i cada departament és una cua i, aleshores, per fer una feina de cinc hores, es triga deu dies. Es tracta d’imaginar organitzar una gran empresa com si fos petita: pots tenir una empresa de 10.000 persones organitzada amb QRM i ser tan ràpid com una empresa de deu.
També hi tenen un paper els projectes, processos creuats i llargs que sovint requereixen tercers i externs. En aquest punt s’utilitza metodologia Agile, que va néixer fa gairebé vint anys i que ens dona eines per la gestió de projectes. Continuar amb piràmides i departaments funcionals és un retard i fa que sigui lent, alhora que es dedica energia a intentar alinear-se. Les organitzacions àgils s’intenten organitzar per àrees enfocades al mercat. I acaben tenint diferents grups enfocats a mercats i altres grups que donen suport a aquests equips.
De fet, vam crear una área específica anomenada Proach, basada en aquest últim pilar: les persones.
Des d’allà oferim formació en lideratge, equips, coaching i tenim tot un equip especialitzat en selecció de persones, justament per ajudar a les empreses a incorporar talent alineat en aquesta cultura.
De fet les persones son el gran pilar: el propòsit real és que les persones que col·laborin amb aquestes organitzacions, visquin altament implicades i alineades. A dia d’avui hem format a més de 10.000 persones de diferents organtizacions del món.

– Quin és el valor diferencial del vostre projecte?
La clau està en crear un impacte econòmic sostenible en l’EBITDA de l’empresa, aplicant els dos pilars: agilitat organitzativa, de processos i sistemes; i persones implicades i satisfetes de la feina que fan. Tot plegat aconsegueix que una empresa sigui imparable. Veure com transformes empreses i cap ni una tornaria al punt de partida després del nostre acompanyament, fa que tot l’esforç hagi valgut la pena.

– Quines són les perspectives de futur del vostre projecte?
Som una empresa molt inquieta, i cada any seguim evolucionant, aprenent i sortint de la nostra zona de confort. No ens fa por seguir emprenent i tenim nous projectes que ja s’estan coent al forn que, en breu, sortiran al mercat. De fet hem començat l’any creant un consorci amb més de 100 empreses industrials, amb el suport d’importants institucions oficials al darrera, basat amb el nostre model de negoci. També hem creat Sharpa, que és una plataforma per transformacions organitzatives, canvis culturals i creixement personal.

– Què heu après de l’experiència d’emprenedoria?
Emprendre sempre ha format part del nostre ADN. Quan tens idees i ganes d’implementar-les, tens la necessitat de passar a l’acció i gaudir del trajecte és una experiència. No és fàcil emprendre, que ningún ens enganyi. Et jugues moltes cartes i hi haurà coses que et sortiran bé i d’altres de malament. Cal molta resiliència, fortalesa, i envoltar-te de persones que en sàpiguen tant o més que tu. Si estàs preparat i has passat el punt de no retorn te’n surts perquè justament et surt aquesta força per superar totes les teves pors i debilitats. El millor combat l’acabes tenint en tu mateix.

– Si haguéssiu de donar un únic consell a un emprenedor/a, què li diríeu?
Assegura’t de fer quelcom que ningú més fa, o assegura’t almenys que has invertit un mínim de 5.000 hores en ser prou bo al que et vols dedicar. I suma-hi que t’agradi moltíssim. No ho facis pels diners: Si no t’agrada, no triomfaràs mai. Els diners acaben arribant.

11 de febrer de 2021