Osona passa a l’acció en l’estratègia de mobilitat

La Sala Coll i Bardolet del Sucre (Vic) va acollir el passat dilluns, 27 d’octubre, la vuitena i última trobada del Grup Local URBACT d’Osona (GLU), en la que hi van participar una quarantena de representants de l’àmbit municipal i associatiu de la comarca, empreses i la Generalitat.

La sessió va servir per fixar el cronòmetre a zero i posar rumb a la nova etapa de desplegament del Pla d’Actuacions Integrat (PAI) de mobilitat sostenible a la comarca, que s’ha consensuat durant els dos anys en el marc del projecte URBACT, i a l’estratègica comarcal de mobilitat sostenible que se n’ha de derivar. La trobada va culminar amb dos consensos clau: cal impulsar una Oficina Comarcal de Mobilitat i constituir una Taula de Mobilitat reglada per donar continuïtat a la feina feta fins ara.

En la introducció de la sessió, Arnau Basco, conseller comarcal de Mobilitat, i Mònica Carrera, coordinadora de la xarxa europea Beyond the Urban (URBACT), van fer balanç d’aquests dos anys de treball amb: vuit reunions del GLU, cinc trobades territorials sobre la xarxa de bus, sis reunions sectorials i dos projectes pilots, a més de l’elaboració del PAI amb mesures a curt, mig i llarg termini, i amb actuacions predeterminades per als propers anys en quatre àmbits (hubs i intermodalitat, bus interurbà, mobilitat activa i compartida i governança i canvi cultural).

Els punts de consens per a la nova etapa

El missatge per a la nova fase que s’inicia a partir de gener de 2026, quan haurà finalitzat el projecte Beyond the Urban, que ha donat aixopluc a totes aquestes actuacions, és clar: continuïtat del treball, implementació amb primers resultats, marc estable de governança i recursos i interlocució amb les administracions competents.

En aquest context, la jornada va comptar amb una dinàmica participativa, dividida en cinc taules, on es an debatre les següents qüestions: com assegurem la continuïtat del treball fet fins ara?, com assegurem la continuïtat de la participació? i com comuniquem el que s’ha fet aquests dos anys?

Entre la diversitat d’opinions, destaquen algunes propostes que van comptar amb l’aprovació de la majoria dels assistents.

  • Oficina Comarcal de Mobilitat. És imprescindible la creació d’una estructura tècnica amb dedicació i capacitat operativa per coordinar municipis, prioritzar actuacions i fer seguiment del PAI. Es valora la sinergia amb l’Oficina Tècnica de l’R3 i es proposa un model de cofinançament municipal, amb suport de Generalitat i Diputació de Barcelona, si és possible.
  • Taula de Mobilitat d’Osona. El GLU hauria de transitar cap aquesta taula, que seria un òrgan de participació estable, amb representació de municipis grans i petits, entitats, ciutadania, empreses i altres administracions. Faria funcions d’impuls i rendició de comptes, amb reunions periòdiques i preparació tècnica prèvia a càrrec d’un grup motor.
  • Priorització i seguiment. També s’haurien de crear comissions específiques (com les vinculades a les concessions de la nova xarxa de bus 2028) i s’haurien d’establir criteris de priorització “de què podem començar ja” i mecanismes de validació tècnica.

I com ho expliquem?

A la trobada també es van posar sobre la taula diverses vies de comunicació per explicar l’estratègia de mobilitat: a través dels ajuntaments (proximitat, consell d’alcaldes, sessions per zones…), ciutadania (actes públics, tallers, campanyes de sensibilització i xarxes socials) i sector privat (missatges específics sobre les oportunitats i els beneficis que suposa).

També es va proposar combinar una roda de premsa amb una campanya creativa i un gran acte de presentació, posant en valor les “victòries ràpides” i avançant la comunicació a mesura que es despleguin accions, amb la xarxa de bus com a possible “cavall de batalla” compartit.

En el tancament de la sessió, Basco va agrair la participació de les 151 persones i els 85 organismes que han format part del procés i va anunciar l’enviament als ajuntaments d’una proposta de conveni per participar i cofinançar l’Oficina Comarcal de Mobilitat, que ha de garantir la governança, el seguiment i la implementació del PAI.

Notícies publicades del projecte Beyond the Urban

Visita el web de la xarxa internacional Beyond the Urban

30 d'octubre de 2025