Osona i el Lluçanès aposten per una gestió més eficient i sostenible dels residus industrials

Els indicadors mediambientals alerten de la necessitat d’impulsar una gestió més integrada i sostenible dels residus industrials a Osona i el Lluçanès. La diversitat de residus que generen les empreses i la gran quantitat de gestors involucrats dificulten aquesta tasca. Ho analitzem amb xifres (foto a l’esquerra, de Tac Osona).

L’any 2023, la comarca d’Osona i el Lluçanès va generar 142.018 tones de residus industrials, un 9,0% menys que l’any anterior, segons explica el 7è Informe de competitivitat de la comarca d’Osona i el Lluçanès, elaborat per l’Observatori Socioeconòmic d’Osona i presentat recentment. Aquesta xifra suposa un canvi de tendència respecte al creixement sostingut des del 2020, quan es van assolir 140.014 tones.

La indústria alimentària, com ja s’havia reflectit en anteriors informes, és la principal generadora de residus industrials a la comarca, amb 76.300 tones, més de la meitat del total (53,7%). A molta distància, la metal·lúrgia (25.975 tones i el 18,3%) i la fabricació de maquinària (18.281 tones i el 12,9%) completen el podi. En conjunt, aquests tres sectors concentren gairebé el 85% dels residus generats.

Assessorament personalitzat a les empreses

Pel que fa a les petites indústries, cal explicar que el context de la nova Llei 7/2022 de residus les ha posat en una situació de manca d’assessorament i sovint manca de servei, ja que moltes d’elles estaven adherides formal o informalment als circuits de recollida de residus municipals i a les deixalleries. Els nous requeriments legals i el fet que a Osona la majoria de pobles ja han retirat els contenidors del carrer, va motivar, l’any 2023-2024, l’activació d’una prova pilot per a la reducció i revalorització dels residus de les empreses a la comarca.

El projecte va ser impulsat per la Mancomunitat La Plana, Creacció, els ajuntaments de Vic, Gurb i les Masies de Voltregà, el Consorci del Lluçanès i el Consell Comarcal d’Osona, amb el suport de la Diputació de Barcelona. Hi van participar 107 empreses, la majoria petites i mitjanes.

El projecte es basava en l’acompanyament a les empreses, centrat en visites personalitzades, anàlisi dels requeriments i de la situació que tenien, i assessorament per cercar gestors i adherir-se els sistemes de responsabilitat ampliada del productor (els SCRAPs), que es troben en fase d’organització i creació.

“La gestió dels residus de les petites indústries passa per una diagnosi acurada dels processos de producció, i una organització interna per a separar els residus en origen. Posteriorment, una logística eficient per poder recollir petites quantitats de molts residus diferents. D’aquí l’objectiu d’aquest programa, que pretén també incentivar als actuals gestors a millor i diversificar els residus i serveis que ofereixen”, apunta Jordi Baucells, de Biodiversitat.cat i responsable del projecte.

Contenidors industrials. Autor: Transports Codina

Els resultats de la prova pilot han posat de manifest la necessitat de millorar la segregació en origen i la recollida selectiva, sobretot de cartró i plàstics, i de corregir errors en el registre d’embalatges. També s’ha constatat que moltes petites empreses queden fora dels serveis de recollida municipal i acaben optant per solucions fragmentades i poc eficients.

Les dades parlen per si soles: 12.272 tones de residus de 79 tipologies diferents, entre els quals destaquen els llots, excrements d’animals, formigó, cartró, fusta i metalls, i fins a 62 gestors identificats només entre les empreses participants. Aquest context posa de manifest la complexitat i diversitat de les necessitats logístiques, econòmiques i de personal a què s’enfronten les empreses.

De pilot a programa estable

Un cop executat el programa pilot, les entitats impulsores han treballat durant el 2025 per a què aquest servei esdevingui estable. En aquests moments, ja s’estan assessorant una cinquantena d’empreses, amb l’objectiu reduir els costos de la gestió dels seus residus i revaloritzar-los.

A la nova edició del programa, ara ja estable, a més de les entitats impulsores s’hi han incorporat el Consorci de la Vall del Ges, Orís i Bisaura, i els ajuntament de Centelles, Roda de Ter, Sant Pere de Torelló i Manlleu.

Aquest primer mig any s’ha consolidat l’assessorament personalitzat a les empreses i s’ha ampliat a tota la comarca, segons expliquen els tècnics del projecte. A més, s’ha ajustat i millorat l’informe d’assessorament per aportar un valor més concret i activable per a les empreses. Es continuen identificant gestors i segmentant segons la seva expertesa i cartera de serveis i s’ha ampliat el coneixement i aquesta segmentació amb els SCRAPs.

Pel que fa a la recollida conjunta, de moment està en avaluació. La iniciativa es planteja per a més endavant, un cop les dades de les dues edicions estiguin consolidades. S’està fent un mapa geoposicionant els residus, els gestors i així es podrà avaluar molt millor quines oportunitats hi ha per generar sinergies entre empreses.

De les 49 empreses que s’han visitat aquest primer mig any, a hores d’ara hi ha dades de pesos de residus de 31: s’han mogut 3025,75 tones mitjançant 54 gestors. Podeu veure més dades en aquest document.

El nou decret d’envasos, un problema

Les visites han permès detectar mancances de les empreses pel que fa a la gestió de residus i alhora transferir coneixement i eines per millorar-la. En aquest marc, les propostes a les empreses són relativament senzilles d’aplicar i permeten adequar-se a la llei de residus actual.

El gran problema que s’ha detectat en aquesta ronda de visites ha estat la implementació del nou reial decret d’envasos, que ha generat (i està generant) molts desafiaments per a les pimes. La normativa exigeix un profund canvi en els processos de producció, distribució i gestió de residus, la qual cosa es tradueix en una càrrega significativa per a aquestes empreses, sovint amb recursos limitats.

Vols participar en el programa?

Les empreses interessades en rebre assessorament en gestió de residus poden posar-se en contacte amb Promoció Econòmica del seu territori:

  • empresa@creaccio.cat
  • esmaratsba@creaccio.cat
  • anna.montana@creaccio.cat
2 de setembre de 2025