Osona aposta per la mobilitat sostenible amb el cotxe compartit 

Una vintena de treballadors/es del Consorci Hospitalari de Vic han pres part en un programa pilot de carpooling, del qual se n’han extret aprenentatges molt inspiradors. Els participants han rebut un lot d’Aliments Excel·lents d’Osona, entre d’altres incentius.

El Consorci Hospitalari de Vic (CHV) ha acollit aquest dimecres, 24 de setembre, el lliurament dels lots de “Fet a Osona: Aliments Excel·lents” a les persones treballadores que han participat en el projecte pilot de mobilitat laboral compartida, on s’instava a compartir trajecte per desplaçar-se a la feina. L’acte ha comptat amb la presència de Mònica Carrera, coordinadora del projecte europeu Beyond the Urban (URBACT), i Jaume Castellano, director de Serveis i SAS del CHV, que han agraït la implicació dels treballadors i treballadores en aquesta iniciativa.

El pilot ha reunit tres organitzacions del territori relativament properes —el CHV, la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya i Osonament—, totes amb Pla de Desplaçament d’Empresa (PDE) en marxa, amb l’objectiu d’explorar la viabilitat del carpooling en desplaçaments laborals i identificar quins incentius i eines digitals poden afavorir-ne l’adopció.

En total, 39 persones s’hi han inscrit o mostrat interès. Finalment, 20 han compartit cotxe repartides en set vehicles, amb desplaçaments que provenien del Ripollès, el Bages, Moià, Manlleu, Santa Eulàlia de Riuprimer i el mateix Vic. Totes elles eren del CHV.

Seguretat, socialització i comunitat

Tot i que la majoria ja compartien abans el cotxe en aquests trajectes, el projecte ha servit per posar en valor dades i experiències que no eren visibles i recollir informació útil per a futures accions. De fet, les enquestes realitzades mostren una valoració molt positiva i un 94% dels participants consideren essencials les eines digitals per fomentar el carpooling ( (entre 4 i 5 punts sobre 5).

El pilot ha revelat aprenentatges clau, com la importància de crear espais de confiança i coneixença entre treballadors, la necessitat de millorar les polítiques d’aparcament i el potencial de les aplicacions digitals per facilitar la logística i la gestió de costos. També s’ha comprovat que la motivació per compartir trajecte va més enllà de l’estalvi econòmic i la sostenibilitat: la seguretat, la socialització i el sentiment de comunitat han estat aspectes molt valorats.

En aquest context, cal destacar que la majoria de participants han estat dones (85%). També que ha sorprès l’alta incidència en el torn de nit, on té un gran pes potencial el tema de la seguretat i anar acompanyat, segons les enquestes recollides.

Castellano, en l’acte de lliurament dels lots, ha instat a “canviar de model de mobilitat”, una pràctica que ja fa temps que es promou dins del CHV en el marc del seu PDE. Carrera, en la mateixa línia, ha remarcat que “la sostenibilitat i la qualitat de l’aire passen sí o sí per un canvi d’hàbits”. Però ha puntualitzat: “Aquest canvi no pot recaure només en les persones: cal que les empreses i les administracions ho posin fàcil”.

Una de les fotos que han enviat els participants

Els participants al programa pilot han hagut de compartir trajecte durant 21 dies, i ho han hagut de demostrar enviant una foto des de dins del cotxe. Llavors han hagut de respondre una enquesta de retorn per analitzar l’experiència i recollir propostes (també l’han feta les persones que s’hi van interessar però no hi van participar).

Com a incentiu, han disposat d’aparcament gratuït a l’empresa durant el mes que ha durat la prova, han participat en un sorteig d’entrades per al teatre Atlàntida i, a més, han rebut un lot de productes d’Osona d’una qualitat contrastada.

Aquest projecte pilot s’emmarca en la redacció de l’Estratègia de Mobilitat Sostenible d’Osona, que es concretarà en el Pla d’Actuacions 2026-2035, i ha estat possible gràcies a la col·laboració de Creacció, en el marc del projecte Beyond the Urban, Fet a Osona i el Departament d’Empresa de la Generalitat, a més de les tres organitzacions implicades: CHV, Osonament i UVic-UCC.

Producte local i mobilitat, de la mà

“Fet a Osona: Aliments excel·lents” és una cistella que té per objectiu posar en valor els productes del territori, afavorint la seva promoció i competitivitat al mercat. Els productes guanyadors reben un reconeixement oficial i un acompanyament en innovació per part de Creacció, que els permet millorar els seus processos i potenciar la competitivitat dels seus productes al mercat. A més, formen part de la cistella promocional d’Osona i el Lluçanès, amb visibilitat en diverses activitats de la comarca durant quatre anys, de 2025 a 2028.

Els productes que han format part del lot que han rebut els participants al programa pilot són alguns dels guanyadors de l’últim concurs d’Aliments Excel·lents: somalla de la carnisseria Colom Vila, bull blanc de la carnisseria Codina, coca de Folgueroles, formatge madurat de llet crua d’ovella d’El Serradet de Barneres i blat forment escairat del Mas Terricabras.

Notícies publicades del projecte Beyond the Urban

Visita el web de la xarxa internacional Beyond the Urban

3 d'octubre de 2025