Les 3es Jornades Empresarials Horitzó Àsia descriuen el mercat japonès com a molt exigent i basat en llaços de fidelitat i confiança

Les oportunitats de mercat que el Japó ofereix a les empreses catalanes han centrat les terceres jornades empresarials Horitzó Àsia, celebrades aquest dimecres i dijous a Casa Convalescència en el marc de la Universitat d’Estiu de la UVic-UCC i del tretzè festival Nits de Cinema Oriental. En el transcurs de les dues taules rodones s’ha perfilat el mercat japonès com a molt exigent i a priori inaccessible, però alhora ple de grans compensacions, prestigi, i d’uns socis fidels i estables quan s’ha establert la confiança.

En la taula rodona d’aquest dijous, “Japó, una nova oportunitat per a les empreses catalanes”, Jordi Figueras, sales manager de l’empresa Cacao Sampaka de Vic, i Joan Coromines, expresident i director general d’Epson Ibèrica, moderats pel president del Círculo Empresarial Japón-España, Jorge Lasheras, han abordat la realitat d’aquest mercat emergent des del punt de vista de les empreses catalanes. Figueras ha exposat les seves cinc claus per triomfar al mercat japonès: “Sort o encert de trobar el partner adequat; paciència per treballar a poc a poc i crear bases sòlides, en un procés que a vegades pot ser desesperant i que exigeix teixir llaços de confiança, de fidelitat i saber conèixer i respectar la cultura i les tradicions nipones; tenir un producte de qualitat; exclusivitat de marca, i finalment un correcte màrqueting mix”. Cacao Sampaka va entrar al mercat japonès el 2009, on actualment té quatre botigues i està posicionada com una marca de luxe.

Per la seva part, Coromines també ha posat èmfasi en la necessitat d’“anar de la mà d’un intermediari que conegui molt bé el mercat i fer-ne una molt bona anàlisi abans de submergir-s’hi”. La taula rodona també ha repassat altres aspectes característics del mercat japonès com ara “l’elevat grau d’exigència a què et sotmeten d’entrada, fins que obtenen evidències de la qualitat del teu producte i del teu compromís com a soci comercial” o la importància de les relacions personals en els negocis fins i tot fora de l’horari i l’entorn laborals. “El xoc cultural és important, per això conèixer bé la cultura i adaptar-t’hi tant com puguis és clau”, ha conclòs Figueras.

Normatives estrictes i uns estàndards elevats de qualitat

Ahir, en la sessió titulada “Artistes osonencs al Japó”, van ser la ninotaire Pilarin Bayés i el músic i membre del grup de rock japonès White Noise Quico Solà els encarregats de parlar de la seva experiència al mercat japonès en una taula moderada per Susagna Roura, segona tinent d’alcalde i regidora de Cultura i Museus de l’Ajuntament de Vic. Després de fer una gira pel Japó i mantenir-hi diversos contactes professionals, Solà apunta dos trets diferencials del mercat musical japonès en contrast amb l’europeu o català: “L’estricte tracte que es dispensa a la pirateria, molt poc estesa i amb penes reals de presó pel fet de descarregar-se continguts il·legals, i les condicions contractuals de músics i companyies, estipulades per llei i intocables”, a més d’una normativa molt estricta que imposa una gran qualitat a les sales de concerts.

Per la seva banda, Pilarin Bayés va parlar de la seva experiència al mercat editorial japonès, on s’editen i distribueixen en japonès diverses de les seves obres, especialment les centrades en Barcelona o les figures de Gaudí i de Dalí, també disponibles a Catalunya per al turisme nipó. “Les cultures oposades sempre ens criden l’atenció perquè representen punts de vista diferents: potser per això el manga ha calat tan fort aquí i potser també per això les obres dels nostres grans artistes, i a petita escala els meus Patufets han cridat l’atenció allà”, va reflexionar.

Acabada la taula rodona es va donar el tret de sortida oficial a l’exposició “Paper i lletres, l’art de la cal·ligrafia japonesa”, de la pintora i poetessa japonesa Mihoko Ono. “Les obres són fruit de la necessitat d’examinar la meva identitat i buscar els meus orígens”, va explicar l’artista, resident a Barcelona, que ho ha aconseguit amb quadres que parteixen del collage i se centren “en l’escriptura japonesa i en els seus antecedents, focalitzats a la Xina, i en materials molt populars al Japó com el paper japonès o washi i la tinta xinesa”. L’exposició es podrà visitar fins al 31 d’agost a Casa Convalescència i es complementa amb un taller de cal·ligrafia impartit aquest dijous a la tarda al mateix espai.

Estrènyer lligams amb l’Àsia

Les jornades empresarials Horitzó Àsia s’organitzen anualment amb l’objectiu de donar a conèixer les possibilitats comercials del continent asiàtic, i a cada edició giren a l’entorn d’un país concret. L’activitat forma part del projecte de major envergadura Horitzó Àsia, impulsat per l’Ajuntament de Vic, la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, l’agència d’emprenedoria, innovació i coneixement Creacció i l’Associació Nits de Cinema Oriental.

14 de juliol de 2016