La Covid accelera la digitalització d’empreses i comerços d’Osona

Quan es parla de digitalització ens venen al cap molts conceptes relacionats amb la tecnologia, però en el context de les empreses i els negocis podem identificar tres àmbits clau que defineixen què canvia en aquesta transformació: els processos, les persones i els canals de relació amb el mercat.

La pandèmia que vivim des del mes de març ha capgirat models i maneres de fer que, amb major o menor mesura, ja vivien la transformació digital. L’impacte de la covid-19 no ha fet més que “forçar” aquesta transformació que en uns casos ha consolidat models i en d’altres ha amplificat una sèrie de reptes. Tot depèn de la capacitat i voluntat dels negocis i les empreses per fer canvis en els tres àmbits que comentàvem, que en aquest cas han canviat per necessitat.

Fruit de tot això hem vist com molts negocis han hagut d’activar d’urgència diferents estratègies per continuar la seva activitat encara que fos de forma precària: bars i restaurants tancats oferint menjar per emportar, petits productors amb la distribució trencada oferint productes a domicili o la “virtualització” de molts serveis, a més de classes de ioga, escoles d’idiomes o activitats esportives. En tots aquests casos ha calgut redefinir la manera de prestar el servei o adaptar la producció, l’entrega i el cobrament (processos), d’aprendre a utilitzar noves eines i entendre com funciona l’espai digital (persones) i a ser presents en els canals en els que els clients interactuen amb més freqüència, com les xarxes socials o les apps de comunicació (canals de relació amb els clients).

El context d’aquests mesos, per tant, ha accelerat la digitalització de molts àmbits i ha modificat la forma de treballar i comunicar-nos amb l’entorn, els hàbits de consum i fins i tot els mateixos serveis i productes. I tot això ens afecta sigui quina sigui la nostra dimensió.
Podem explicar fàcilment alguns d’aquests impactes com un efecte del confinament i de les restriccions de mobilitat, però independentment del “perquè” ens hem de fixar en “què ha canviat definitivament”. El nombre de persones que faran teletreball d’aquí un any no serà el mateix que les del mes d’abril passat, però moltes empreses ja han adoptat una actitud diferent enfront al lloc de treball, a l’oficina, al desplaçar-se per assistir a una reunió. Les eines col.laboratives i les plataformes de videoconferència han vingut per quedar-se.

D’altra banda, les vendes al canal digital, després dels pics assolits fa uns mesos, han tendit a “normalitzar-se” en la tònica creixent dels darrers anys, però l’últim gran estudi sobre comerç electrònic fet a Espanya ens diu que un 25% dels clients mantindrà una freqüència de compra a través internet molt superior a la d’abans de la pandèmia. Res d’això ens ve de nou: eren tendències que s’anaven consolidant amb el temps, però ara han avançat el que ho haurien fet en dos o tres anys.

I què podem fer davant de tots aquest canvis si ens agafa poc preparats? Doncs com és normal no hi ha receptes màgiques. Per tant, és molt important no deixar-se endur per promeses fàcils ni confondre la transformació digital amb la compra de tecnologia o la hiperactivitat a les xarxes socials. Cal estratègia, per simple que sigui, i ajustar bé les nostres accions als nostres recursos. També cal, evidentment, deixar-se acompanyar.

Com comentava Genís Roca fa unes setmanes en una entrevista a la Fundació Factor Humà: “La digitalització és aprofitar les eines, els recursos que tens per oferir una atenció personalitzada i més àgil al teu client. És a dir, que la carnisseria del teu barri agafi comandes per whatsapp o per telèfon i te les porti a casa en un parell d’hores és digitalització. No hi havia cap motiu per no fer-ho, però fins que no hi ha hagut una crisi d’aquestes dimensions no s’ha fet.”
Activem els canals que tinguem a mà, aquells que ens apropin més i millor als nostres clients. Pensem com han de canviar alguns processos per adaptar-nos i aprenem a utilitzar les eines des de la base més simple. A partir d’aquí, amb el temps, ja sofisticarem el què calgui.

Pol Rodríguez, emprenedor osonenc i consultor en màrqueting digital apunta que “per començar hem d’utilitzar aquells canals que ens permeten parlar amb el client i sobretot aquells en els que tenim el control de la nostra agenda de contactes”. Rodríguez destaca que “més enllà de les xarxes socials, el correu electrònic o el número de telèfon d’aquelles persones que te l’han donat perquè els ofereixis els teus productes o serveis és, de tros, el que aporta millors retorns de la inversió en temps i recursos. I la publicitat? les campanyes a xarxes socials? les eines al núvol? Les plataformes de serveis? Doncs tot quan toqui i com toqui, i això només ho sabrem si tenim una estratègia”.

27/11/2020

Compartir notícia