Formació Networking on donarà les claus per a crear connexions efectives en els negocis

Rosaura Alastruey, llicenciada en Publicitat i RRPP (Ciències de la Comunicació) i especialitzada en Màrqueting Digital. Consultora considerada pionera en la introducció del networking professional (BEN BET) al nostre país, és reconeguda conferenciant, investigadora i professora a prestigioses universitat i escoles de negoci nacionals. Farà una sessió formativa de Networking el proper 14 de novembre. NO TE LA PERDIS!

-Qui és la Rosaura? Com et definiries?

Doncs puc dir-te que soc una persona molt social que va tenir molt clar que la seva vida professional no implicaria estar “lligada” a un despatx. I el meu inspirador viatge a Silicon Valley fa molts anys, va fer que li pogués posar un nom al qual m’agradava fer, que era posar en contacte persones, ja que allí vaig veure que això es deia networking. I això em va permetre convertir la meva passió en professió. A més, sempre dic que soc Àries i tinc “sang aragonesa”.

-En què consisteix la teva feina?

M’agrada dir que, des de fa ja més de divuit anys, em dedico a “conèixer i connectar persones interessants”. I això que vol dir? Que mitjançant bàsicament activitats formatives, assessorament personalitzat i organització d’innovadors esdeveniments de networking, faig veure i entendre el valor afegit i l’enriquiment que té el fet de cultivar i tenir al teu voltant una xarxa de contactes, bé, millor dit connexions que poden ajudar-te i no només en l’àmbit professional.

-Com defineixes el networking?

Doncs, per mi és un art. El de crear i sobretot mantenir vives, relacions sobretot en l’àmbit professional, però també personal, a llarg termini (això és molt important) que impliquin un benefici conjunt per ambdues parts. I per descomptat, potenciat, amplificat per les noves tecnologies digitals amb les quals actualment comptem.

-Com són les teves primeres passes en aquest àmbit?

El que et deia abans, jo era la persona que quan treballava per tercers, sempre m’agradava “organitzar coses” (que si l’aniversari d’un company/a, que si el dinar de Nadal…). I el 2004, vaig poder anar a Silicon Valley, on vaig veure clar que el que a mi m’agradava fer tenia un nom i sobretot una estratègia, i es deia networking. Quan vaig tornar, i podem dir de manera pionera, vaig començar a donar vida a la meva iniciativa empresarial per ensenyar a treballar aquest networking. Deixa’m fer l’apunt, ara més o menys tothom sap el que és el networking, però quan jo vaig començar, ja et dic que no. Aquí el meu caràcter emprenedor va ajudar molt.

-Què és això del networking “ben fet” i què ho diferencia?

És una clara diferència de la meva metodologia, m’ho vaig posar ja anys, perquè considero que de networking n’hi ha de BEN FET i de mal fet. De fet, a aquest últim, de mal fet, li han posat un nom, li diuen “networking del kleenex”. L’art de crear bones relacions que, a més, perdurin en el temps, requereix temps, dedicació i, per descomptat, estratègia. No podem oblidar que estem tractant amb persones i no les podem “fer servir” o només recordar-nos d’elles quan les necessitem, sempre pel nostre benefici. Sempre poso un símil que pot ajudar a entendre-ho millor, més ara que ja tenim el fred aquí. El networking (BEN FET) per mi és com el “caldo de la iaia”, és a dir, aquell que fa hores que bull, que es fa amb afecte i dedicació i del qual quan ens el mengem, en gaudim moltíssim a cada cullerada.

-Per què creus que és important el networking en l’àmbit empresarial?

És un element jo diria ja no rellevant, sinó vital. Les empreses les fan persones i els negocis es fan entre les persones. Si posem dades, crec que ja hauràs escoltat més d’un cop, que més del 80% dels negocis, dels projectes, de les col·laboracions es mouen per contactes. I per la meva experiència, et puc ratificar que és així.

-És aplicable a qualsevol sector o àmbit?

Tot i que ja sectors o àmbits que ho tenen més clar, i per exemple, perquè hi ha més esdeveniments i possibilitats per fer networking, crec que puc afirmar que sí, que és aplicable a tots.

Qui ha de fer el networking? La persona, el professional o l’empresa?

Bona pregunta. Crec que tots els que em dius tenen un paper crucial. És a dir, estem parlant inicialment de relacions professionals, però com et deia, darrere d’un professional hi ha una persona i, sovint, amb l’auge i utilització de les eines digitals, ho oblidem. Vull dir que darrere una invitació de LinkedIn hi ha una persona, però sembla que com que hi ha una pantalla, em puc atrevir a dir coses que personalment no les diria. I el tercer element, l’empresa, també és molt valuós, perquè aquesta ha d’entendre que actualment tothom pot tenir contactes i això pot ajudar a l’empresa. Per tant, la seva visió ha de permetre que es fomenti el networking, tant internament com externament.

Quines són les claus principals de l’èxit d’un bon networking?

Entendre sobretot que s’hauria de començar abans de necessitar-ho, és a dir, les millors relacions són les que es cultiven a llarg termini, i per tant com dèiem requereixen temps, dedicació i estratègia. En el networking no hi ha dreceres, no hi ha receptes màgiques… almenys que jo sàpiga.

-Quin impacte tenen les xarxes socials en el networking?

Doncs són fantàstiques si les fem servir bé i sobretot si escollim la més adequada pel nostre objectiu. Per exemple, LinkedIn ha estat un “democratitzador” del networking, ha permès que tothom pugui arribar a persones que abans potser hauria estat inviable. Hem d’entendre que són un clar potenciador i altaveu de les nostres relacions, diguem-li, presencials o físiques. I sort que durant la pandèmia vam tenir aquestes eines que van fer possible que el networking no parés. Però no podem oblidar que el contacte personal és la base d’un bon networking. El que em transmet un somriure, uns gestos, l’olor d’un bon cafè compartit… espero i desitjo que mai ho faci un màquina.

-Hi ha altres eines específiques que ens poden ajudar?

Si clar, una de les fases del networking, de fet la que nosaltres diem zero, és a dir, fins i tot abans de començar a aplicar estratègia, són les eines complementàries per treballar aquest bon networking. Des d’un discurs diferenciador del nostre projecte que permeti que ens recordin, perquè en el networking el més important no és que et coneguin, sinó que et recordin en el moment oportú fins elements i plataformes per intercanviar-se ràpidament les dades o altres detalls que ens ajudin en aquesta interessant i enriquidora tasca de crear relacions.

-Què podrem aprendre en la teva formació del pròxim dia 14 de novembre a Vic?

Ja et dic que de manera molt didàctica i participativa, tot fent ja xarxa entre nosaltres, veurem com començar a treballar el nostre networking de manera estratègica i enfocat al nostre objectiu actual. Coneixerem les fases i les seves variables, en què es fonamenta i sobretot interessants eines per treballar-ho millor.

Linkedin

Web

13 de novembre de 2023