La LGD (Llei General de Discapacitat) obliga totes les empreses, públiques i privades, amb 50 o més persones treballadores a reservar com a mínim el 2% de la plantilla a persones amb certificat de discapacitat (≥33%). El còmput es fa sobre la plantilla mitjana dels 12 mesos anteriors i inclou parcialitats.
Quan una empresa acrediti impossibilitat de contractació directa (per causes productives, tècniques, organitzatives o manca de candidats), pot sol·licitar la declaració d’excepcionalitat i complir mesures alternatives.
Més enllà del compliment d’aquesta normativa, tant pel que fa a la contractació com a l’excepcionalitat, i a diferència de la creença popular, la inclusió de persones amb discapacitat pot aportar a l’empresa molts beneficis i un valor afegit que no cal menystenir: més bon clima laboral, retenció del talent, millora del prestigi i la reputació, integració de valors com la diversitat i la igualtat a l’ADN corporatiu, millor posicionament amb clients, més opcions en licitacions, sense oblidar els ajuts que atorguen les diferents administracions. I aquesta oportunitat no es restringeix només a les empreses de més de 50 treballadors/es.
A Catalunya, les empreses compleixen la normativa sobre discapacitat?
El 43% de les empreses de més de 50 treballadors a Catalunya no compleixen el requisit de tenir el 2% de la plantilla amb certificació de discapacitat ni les mesures excepcionals de donacions o contractació del serveis a empreses especials.
A Catalunya hi ha un 5,8% de la població amb discapacitat, amb un taxa d’ocupació del 30,5% i una taxa d’atur del 17,8%, segons dades de l’Idescat de l’any 2023. Unes xifres que difereixen quan les extrapolem a persones sense discapacitat: 73,1% i 9,1% respectivament.
Les persones treballadores amb discapacitat es concentren en serveis, indústria i construcció, en llocs poc qualificats. Hi ha menys ocupació a les zones rurals que a les grans ciutats.
No tinc capacitat per contractar ningú. Què puc fer?
Existeix la possibilitat d’aplicar mesures alternatives, però cal tenir en compte que són excepcionals i s’han de justificar i tramitar correctament, o sigui, cal demostrar que l’empresa no pot contractar ningú directament. Són les següents:
- Contractar béns o serveis a Centres Especials de Treball (CET) o a autònoms amb discapacitat. A Osona tenim alguns CET: Fundació Sant Tomàs, ADFO, Areté i El Merma (contactes i més info, a sota d’aquest article).
- Fer donacions o patrocinis monetaris a fundacions o associacions d’utilitat pública que fomentin l’ocupació de persones amb discapacitat.
- Constitució d’enclavaments laborals mitjançant un acord amb un CET, que permeti la integració laboral de persones amb discapacitat a l’entorn productiu de l’empresa ordinària.
Em poden sancionar si no compleixo la normativa?
L’incompliment de la normativa pot comportar multes lleus, greus o molt greus:
- Lleus: multes de fins a 625 euros + requeriments administratius per esmenar les deficiències.
- Greus: multes de 626 fins a 6.250 euros + exclusió temporal de l’accés a ajudes, subvencions públiques o bonificacions.
- Molt greus: multes de 6.251 fins a 187.515 euros + exclusió de l’accés a contractes públics i pèrdua de beneficis fiscals o de bonificacions a la Seguretat Social.
En aquest context, cal apuntar que el Ple del Congrés dels Diputats va aprovar fa unes setmanes una proposta de llei del PSOE, la qual busca reformar la legislació per reforçar la inclusió laboral de les persones amb discapacitat. Entre les mesures, s’incrementaran aquestes sancions.
Per què hauria de contractar persones amb discapacitat?
La contractació de persones amb discapacitat representa una oportunitat per a les empreses i pot aportar molts beneficis. N’apuntem alguns:
- La diversitat del talent enriqueix l’empresa i millora el clima laboral.
- Retenció del talent, amb equips més creatius.
- Responsabilitat Social Corporativa (RSC) i reputació: dona una imatge positiva, amb impacte social real, de forma natural i orgànica.
- Incorporació de valors com la diversitat, la igualtat, el respecte o la no-discriminació a l’ADN de l’empresa.
- Millor posicionament amb els clients, en la recerca de talent i en la presentació de licitacions.
- Incentius: les administracions atorguen bonificacions, ajudes i subvencions a la contractació de persones amb discapacitat.
A quins ajuts puc accedir si vull contractar una persona amb discapacitat?
Les empreses que contracten amb caràcter indefinit un treballador amb discapacitat procedent d’un enclavament laboral gaudeixen de diversos ajuts, subvencions i bonificacions de les quotes empresarials de la Seguretat Social:
- Subvenció de 7.814 euros per cada contracte de treball.
- Bonificació del 100% en les quotes empresarials de la Seguretat Social.
- Subvenció per l’adaptació del lloc de treball i l’eliminació de barreres.
Per tal de formalitzar la contractació, us heu d’adreçar a l’oficina del Servei d’Ocupació de Catalunya que us correspongui per domicili.

A més, hi ha altres convocatòries en termini, que podeu consultar en aquest cercador de tràmits del Canal Empresa de la Generalitat:
Els reptes de les empreses i com abordar-los
Barreres detectades. En el moment de contractar persones amb discapacitat, les empreses es troben amb alguns problemes que poden ser intimidadors:
- Manca de perfils en algunes ocupacions i bretxa digital/formativa.
- Ús excessiu de mesures alternatives en lloc de contractació directa.
- Creences errònies sobre rendiment/productivitat. És fals (demostrat) que aquest col·lectiu tingui un rendiment més baix.
- Accessibilitat (física, digital i organitzativa) incompleta.
Solucions pràctiques per encarar aquestes barreres:
- Dissenyar processos de selecció inclusius (ofertes accessibles, criteris no excloents, entrevistes adaptades).
- Acompanyament i formació a comandaments i equips (canvi cultural).
- Implementar ajustos raonables i entorns accessibles (espais, eines, horaris, tasques).
- Aliances amb entitats expertes del territori (a Osona, per exemple, els CET que us hem apuntat abans) per captació, formació i suport en la incorporació de persones amb discapacitat.
Accessibilitat: què em toca fer com a empresa?
Accessibilitat i no discriminació són obligacions legals en els béns i serveis a disposició del públic i en la relació laboral (RD 193/2023).
En aquest camp també hi ha directrius emeses des de la Comissió Europea, que podeu consultar aquí. Algunes recomanacions ràpides extretes d’aquestes directrius. Hauríeu de revisar:
- Espais: edifici, rutes, senyalètica.
- Processos: acollida, emergències.
- Comunicació: lectures fàcils, subtítols.
- Eines digitals: intranet, portals, web, aplicacions.
- Suports tècnics: lectors de pantalla, bucle magnètic, etc.
Encara tens dubtes?
Si amb tot això encara teniu dubtes o necessiteu fer alguna consulta, podeu parlar amb ADFO, que ofereix serveis i assessorament per a empreses que volen apostar per la inclusió laboral i la responsabilitat social corporativa.
Contacte ADFO
Telefòn: 93 883 29 49
Whatsapp (per a dèficits auditius): 608 48 03 01
Mail: adfo@adfo.cat
També us poden assessorar els CET de la comarca, especialitzats en algunes tasques laborals: La Fundació Sant Tomàs – Tac Osona (neteja, bugaderia, cuina, jardineria…), Fundació Dr. Trueta – CET “El Merma” (gestió de residus, reciclatge de medicaments i destrucció de documentació confidencial), Areté (fusteria, repartiment sostenible, botigues de segona mà i marxandatge).
Contacte SANT TOMÀS
Telèfon: 885 44 82
Mail: info@santtomas.cat
Contacte ARETÉ
Telèfon: 93 889 50 59
Mail: arete@fundacioarete.cat
Contacte EL MERMA
Telèfon: 93 886 92 76
Mail: nuria@trueta.cat
