De la passió a l’emprenedoria

Àlex Lara transforma la seva afició pel món del motor en un modus de vida i crea l’empresa HOMOLOGAT, especialitzada en la tramitació d’homologacions de tot tipus de vehicles

Àlex Lara és una persona amb moltes inquietuds i objectius. Des de petit va “mamar” gasolina i això ha fet que qualsevol cosa que tingui motor i es mogui li cridi l’atenció. Va començar desmuntant cotxes de Scalextric i ha continuat fins a dia d’avui, on encara remena cotxes, fins fa poc com a “hobbie”.

Sempre ha tingut espines, com ell mateix reconeix, i una d’elles, des de molt petit ja, era emprendre. Sempre ha tingut moltes idees de negoci i ganes de tirar-lo endavant però no veia el moment o no es trobava preparat. “Ara puc dir que estic molt content de que s’hagin donat totes les condicions per poder-ho fer”, reconeix.

I és que l’Àlex ha pogut transformar la seva passió en una aventura empresarial i ha creat HOMOLOGAT, una empresa especialitzada en la tramitació d’homologacions de tot tipus de vehicles, des de turismes fins a vehicles industrials, maquinària agrícola i motocicletes. 

– Per què emprendre en un sector tan poc convencional?

– La meva passió és el món del motor. Llavors, què millor que poder emprendre en el allò que m’apassiona? A més, el sector de les modificacions de vehicles està en creixement, a la gent li agrada sortir el cap de setmana a gaudir del seu cotxe, camper, 4×4, etc. I molts cops, per fer-ho en les millors condicions, requereix modificar els vehicles i adaptar-los a les seves necessitats.

– Què ofereix HOMOLOGAT?

– La nostra missió és proporcionar un servei professional d’homologació de vehicles. Ens comprometem a ajudar els seus propietaris a aconseguir l’homologació necessària per a complir amb les regulacions vigents.

– I fins on voleu arribar?

– La nostra visió és ser reconeguts com a líders en el camp de la homologació de vehicles a Catalunya. Busquem establir-nos com una empresa de confiança i referència per a tots aquells que necessiten homologar els seus vehicles. Volem oferir un servei complet, assegurant-nos que els nostres clients compleixen amb totes les normatives, amb un procés ràpid i sense complicacions.

– I tot això, sota quins paràmetres?

– Els nostres valors fonamentals són la professionalitat, la qualitat i l’excel·lència amb el tracte i servei al client. 

– Ets l’únic integrant d’aquest projecte?

– He tingut des de bon principi molt clara la idea i l’estratègia d’empresa. Tots els documents no estan al núvol ni enlloc, sinó que els tinc al cap, he contrastat la idea amb molta gent i he decidit tirar endavant jo sol. 

No es necessita gaire inversió inicial, per començar i anar agafant volum de clients crec que només hi ha lloc per a un membre.

Si tot va bé i compleixo les metes que m’he proposat, espero que l’equip creixi i siguem un referent.

– Quina és la proposta de valor que us diferencia de la competència?

– Crec que tot s’ha de centrar en el client, s’ha de sentir completament satisfet i content. Hi ha molts tipus de client i amb necessitats molt diferents. Pels que no disposen de temps o bé no volen patir cap mena d’angoixa ni pèrdua de temps amb burocràcies, oferim el servei claus en mà:  ens deixes el vehicle i ens encarreguem de portar-lo a taller, fer el projecte d’homologació sencer i passar la ITV.

– I com ha estat l’arrencada?

– La veritat és que, oficialment, el projecte no té ni dues setmanes de vida. Tot i això, ja fa temps que està al forn. He començat a fer diverses homologacions, totes amb èxit. 

– Quina ha estat la teva estratègia financera?

– No he necessitat gaires més recursos que una cadira i una pantalla per al despatx. El domini i la web els he creat tots jo, ja que he treballat uns quants anys com a desenvolupador web. I, finalment, la imatge, el logo me’l va crear la meva germana que és publicista. 

Com tot, hi ha despeses de gestoria, de dominis, autònoms i moltes més coses però no és res comparat amb muntar una empresa física.

– Quins objectius empresarials tens a curt i a llarg termini?

– A curt, satisfer el màxim de clients amb uns preus molt competitius i ajustats. I a llarg, ampliar l’equip, hi ha moltes més coses que estan a l’estratègia però encara és molt d’hora per desvetllar-ho, s’han de madurar. 

– Quines creus que han estat les majors dificultats amb què us heu hagut d’enfrontar?

– Les burocràcies i entendre aquest món tan tancat i desconegut de les homologacions.

– Què és per a tu l’emprenedoria?

– Per mi l’emprenedoria no és un fet o una acció, sinó una manera de viure i un caràcter. No és gens fàcil i has d’estar preparat emocionalment per afrontar aquesta muntanya russa d’emocions. Un dia estàs carregat d’energia i motivació perquè les coses estan anant molt bé i un altre dia t’emportes un bon revés que fa que ho hagis de donar tot per superar els obstacles.

A més, has de saber fer una mica de tot i, si no ho saps, pel teu bé ho aprens i ràpid. Em refereixo a temes de gestió, facturació, estratègia d’empresa, màrqueting, etc. I ho has de portar tot endavant, a part de la feina que toca de per si el dia a dia, com visitar i contactar clients, proveïdors i fer els projectes. 

– En una altra vida, tornaries a llançar-te al món de l’emprenedoria?

– Per suposat! I treballaria de valent per poder-ho fer molt abans del que ho he fet, ja que per molts obstacles i tasques que hagis de fer per arribar als objectius, cada pas que fas és molt gratificant. A més, el dia a dia no és gens monòton ni rutinari i m’agrada molt el fet de poder decidir, executar i veure que les coses surten.

– Quin paper ha jugat Creacció en el teu projecte? 

– La veritat és que ha estat clau. Vull agrair molt el paper de la Meritxell, que m’ha ajudat en tot moment. Des del nostre primer contacte a la taula rodona fins al pas de gestionar-me l’alta d’autònom. Tenir aquesta ajuda per mi ha estat vital per poder fer els passos correctament.

Quan decideixes emprendre i et tires a la piscina arriba un moment que ho tens clar però no saps quin és el procediment, quina documentació has d’enviar, a qui l’has d’enviar, com facturar, com gestionar les despeses, etc. I he de dir que Creacció amb tot això m’ha ajudat des del principi. I tot rapidíssim!

– Recomanaries a altres emprenedors els serveis de Creacció?

– Més que 100%! Crec que tothom hauria de passar per aquí abans d’emprendre. Tenim una agència a prop, tracte impecable i amb moltes eines. L’orientació que et donen és la clau per trobar el nord i no anar perdut divagant. És important no perdre el temps quan inicies un negoci i la veritat és que amb Creacció vas al gra. 

La història de l’Àlex Lara demostra que treballar de la passió d’un mateix és més que possible, i és que, amb ganes, motivació i coratge qualsevol pot aconseguir allò que es proposi. La història d’HOMOLOGAT pot servir com a un gran exemple per a tots aquells emprenedors que rebem cada dia a Creacció amb la intenció d’obrir el seu propi negoci. Qui sap, si el següent en iniciar un projecte emprenedor ets tu!

4 d'agost de 2023