La consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, ha participat en el Patronat de la Fundació Albir i ha defensat la necessitat de preservar la flexibilitat d’un model educatiu que ofereix noves oportunitats als joves i s’adapta a les seves necessitats. Fotografies: Ter.net / Arnau Casals.
La consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, juntament amb la directora general de Formació al llarg de la vida, Gemma Verdés, ha visitat aquest dimecres, 14 d’octubre, la seu de la Fundació Albir de Manlleu. Durant la jornada ha pogut veure les instal·lacions, ha assistit al Patronat i ha conegut als alumnes del Cicle Formatiu de Grau Bàsic de Serveis Administratius.
La visita ha començat al LAB, el futur laboratori d’orientació de la Fundació, un projecte actualment en construcció. Mitjançant escape rooms, acostarà als joves de manera atractiva als oficis i les professions més demandades al territori, per orientar als joves a través del joc.
La consellera ha anat acompanyada del president de la Fundació Albir, Arnau Rovira; del vicepresident de la Fundació, Joan Turró; del patró i representant del mon empresarial, Joan Font; de la presidenta de l’Associació Catalana d’Escoles i Centres de Noves Oportunitats, Begonya Gasch; i del director general de la Fundació, Jordi Valldeoriola. Després han compartit un esmorzar informal amb la resta de convidats i membres del Patronat, entre les quals hi havia Bet Piella i Judit Serra, presidenta i directora executiva de Creacció.

A continuació, la consellera ha assistit al Patronat, que reuneix representants del sector públic (Ajuntament de Vic, Ajuntament de Manlleu, Consell Comarcal d’Osona i Creacció) i del sector privat del territori (CEDO, Cambra de Comerç, Ausa Furut, AEM i Fundació Impulsa). En la seva benvinguda, Rovira ha remarcat que les oportunitats educatives dels joves són “una responsabilitat compartida” entre administracions, empreses i entitats, i ha agraït a la consellera l’interès a conèixer de prop la realitat dels joves que han quedat desconnectats del sistema educatiu.
En la seva intervenció en el Patronat, la consellera Niubó ha mostrat coneixement de les necessitats reals del territori i ha reconegut el paper de l’equip de professionals del centre. Ha valorat que el model Albir connecta la formació amb el mercat de treball i ofereix itineraris molt valuosos per ajudar als joves a dibuixar un futur que els motivi i els doti de plenes oportunitats. També ha subratllat la importància de preservar la flexibilitat que defineix aquest model.
Un cop acabada la sessió del Patronat, la consellera ha visitat els alumnes del Cicle Formatiu de Grau Bàsic de Serveis Auxiliars Administratius, que s’imparteix en el marc de la Prova Pilot del Departament d’Educació. Els nois i noies li han explicat què ha canviat en les seves vides des de que són a l’escola.
“Aqui em miren com una persona completa. M’han ajudat amb tot i com a persona”, ha explicat un d’ells. “Els tutors i l’Escola m’han ajudat a trobar el meu camí”, ha afirmat una altra, mentre que un tercer ha destacat que “aprenem d’una manera diferent dels instituts convencionals”. Un dels alumnes també ha explicat que el procés d’orientació de l’escola l’ha fet replantejar-se les seves expectatives laborals i acadèmiques.

La jornada ha acabat amb una visita al PFI i al SEFED de l’Ajuntament de Manlleu, dos serveis que comparteixen espais amb la Fundació Albir.
Sobre la Fundació Albir
La Fundació Albir té com a missió fomentar la integració social, educativa i laboral dels joves en situació de risc d’exclusió, amb itineraris formatius personalitzats que s’adapten a les necessitats de cada jove i afavoreixen el seu desenvolupament integral i la seva autonomia. L’Escola Albir desenvolupa les accions educatives i de formació professional de la Fundació, orientades a la reconnexió educativa i laboral del col·lectiu jove a partir del suport, l’orientació i l’acompanyament intensiu perquè puguin construir el seu projecte vital, personal, formatiu i laboral.
Albir és també un exemple de com una necessitat detectada al territori pot convertir-se en una resposta compartida i consolidada. L’Observatori Socioeconòmic d’Osona i el Consell Comarcal d’Osona van detectar el problema i, a partir d’una diagnosi, Creacció va coordinar la iniciativa amb els ajuntaments i les organitzacions empresarials del territori que s’hi van implicar.
A sota, el vídeo que ha publicat la consellera al seu Instagram, amb motiu de la visita a la Fundació Albir
