Toormix: marca, disseny i creativitat, sense filtres

El CoA (Coworking de les Adoberies) de Vic va acollir el passat dimarts, 25 de novembre, el Vol.3 Projectes de Merda, amb Toormix, una mescla de consultoria de marca, estudi de disseny i agència creativa, com a protagonista. Hi van assistir una cinquantena de persones.

Amb 25 anys de trajectòria a l’esquena, Ferran Mitjans i Oriol Armengou, fundadors de Toormix, van compartir una xerrada honesta i atrevida: un recorregut per projectes que no han arribat a veure la llum i presentacions reals a clients, sense filtres. La sessió va obrir-se amb la introducció de Xevi Soler, dissenyador i membre del CoA, que va treballar amb l’estudi en els seus inicis.

El fil conductor va ser clar: explicar bé el procés. Toormix va reivindicar la importància del relat i de mostrar totes les capes d’un projecte al client, des de les hipòtesis inicials fins a les renúncies. Entre els aprenentatges, van destacar els riscos de presentar “infinites” propostes quan el client no sap què vol —i el bucle de modificacions que això comporta—, així com la necessitat de definir molt bé el contracte per evitar malentesos.

També van assenyalar dificultats estructurals del sector: briefings mal o poc definits, impagaments, pressions polítiques i la importància de ser honest amb un mateix i defensar els propis valors. Això, van dir, implica saber dir que no a determinades propostes, una decisió que es pot assumir amb més seguretat quan hi ha bon posicionament i una trajectòria sòlida.

Pel que fa a la IA, Toormix la treballa com una eina d’exploració i suport en alguns projectes. Alhora, van expressar la preocupació que l’alumnat la utilitzi com a fi en si mateix, sense desenvolupar la creativitat prèvia i el propi criteri de disseny.

El cicle

Projectes de Merda és una programació estable de xerrades mensuals pensada com a punt de trobada per a professionals del món del disseny i la creativitat. La iniciativa neix amb la voluntat de donar veu a creadors i estudis de referència i posar sobre la taula no només els èxits, sinó també les pors, els errors, les dificultats i els reptes que formen part del seu procés creatiu.

27 de novembre de 2025