La directora general de Transports i Mobilitat, Susi López, es reuneix amb el grup local d’URBACT i veu amb bons ulls la seva interlocució en representació del territori.
Representants del Consell Comarcal d’Osona i Creacció, en el marc del projecte i redacció del Pla d’Actuacions per a la mobilitat sostenible d’Osona i el Lluçanès, es va reunir aquest dimecres, 10 de setembre amb Susi López, directora general de Transports i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, per exposar els treballs realitzats fins ara i compartir les principals línies d’actuació per repensar la mobilitat urbana i rural de la comarca.
Durant la trobada, els responsables de la comarca van remarcar que Osona i el Lluçanès viuen un moment clau per ordenar la seva mobilitat, la qual cosa es vol fer de manera consensuada amb tots els agents del territori (socials, econòmics i polítics), a través del programa URBACT i replicant en certa manera l’èxit de l’Oficina Tècnica de l’R3.
La proposta compta amb la implicació de 85 agents de les dues comarques, entre els quals gairebé la totalitat dels ajuntaments, i preveu donar resposta als grans reptes de connectivitat i sostenibilitat de cara als pròxims anys.
Una nova xarxa de bus
Entre d’altres, hi ha previst presentar un document a finals d’any amb una proposta per a una nova xarxa de bus a Osona i el Lluçanès, pensant ja en la nova concessió de busos que la Generalitat activarà el 2028.
En el marc d’aquest document, encara sense la redacció definitiva, entre les propostes més destacades hi ha la creació d’un sistema interurbà d’autobusos més coordinat i connectat, amb noves línies transversals, sinergies amb el transport escolar i solucions innovadores com el transport a demanda a zones de baixa densitat. També es planteja enfortir les connexions intercomarcals.
Susi López va valorar positivament la metodologia i el consens assolit i es va comprometre a tenir el Consell Comarcal com a interlocutor del territori i a concretar amb ell més reunions tècniques. També va subratllar que aquest estudi sobre la xarxa de bus servirà com a base per a la nova planificació de la Generalitat. Tot i reconèixer que els pressupostos seran un factor limitant, i que es podria retallar la proposta que es fa des del territori, va remarcar la voluntat de la Generalitat d’avançar en un model de mobilitat més sostenible i intermodal, especialment en entorns rurals.
Els representants comarcals van insistir en la importància de situar la mobilitat a l’agenda política i van reclamar que es doni prioritat a Osona i el Lluçanès en el repartiment de fons dels pressupostos previstos a la Generalitat. “Osona té uns índexs de contaminació molt elevats dels més elevats d’Europa. El 40% d’aquesta contaminació és fruit de la mobilitat i provoca malalties i morts, té un impacte directe sobre la salut de la població. Per tant, el nostre cas és excepcional i el repartiment dels fons de la Generalitat per a la mobilitat hauria de ser asimètric”, va defensar Gerard Sancho, fins ara president del Consell Comarcal d’Osona.
Cal garantir la continuïtat de la feina feta
Entre les demandes del Pla d’Actuacions destaca la d’establir una oficina tècnica de mobilitat que permeti donar continuïtat al treball iniciat liderant la seva implantació en el territori. “És important la creació d’un perfil tècnic que permeti capitalitzar tot l’esforç que s’ha fet fins ara”, va argumentar Arnau Basco, conseller comarcal de Mobilitat, davant la directora general.
Notícies publicades del projecte Beyond the Urban
Visita el web de la xarxa internacional Beyond the Urban
